Kylmäsoitto eli cold calling tarkoittaa yritykseltä potentiaalisille asiakkaille kohdistuvia puhelinsoittoja. Niiden tarkoitus on myydä tuotetta tai palvelua uudelle, ”kylmälle” kontaktille tai saada sovittua tämän kanssa tilaisuuksia jatkokeskusteluun.
Tässä artikkelissa kerromme siitä, miten valmistella onnistunut kylmäsoitto.
Kylmäsoiton ei tarvitse olla häiriköintiä
Monella on huono mielikuva kylmäsoitoista. Myyjä soittaa hankalaan aikaan ja tyrkyttää tuotetta, jota et tarvitse. Hän kyselee toimialueesta, josta et tiedä mitään tai ei tunnu lainkaan tietävän, mihin on soittanut. Jotkut yritykset karttavat outbound-soittokampanjoita koska he pelkäävät niiden häiritsevän asiakkaita ja huonontavan yrityksen imagoa.
Kylmäsoittojen ei suinkaan tarvitse olla edellä kuvattuja epäonnistumisia, vaan niillä voidaan tuottaa aitoa lisäarvoa sekä yritykselle että asiakkaalle.
Onnistunut kylmäsoittokampanja edistää kaupantekoa, auttaa tutustumaan potentiaalisiin asiakkaisiin ja parantaa asiakaskokemusta.
Onnistunut kylmäsoittokampanja edistää kaupantekoa, auttaa tutustumaan potentiaalisiin asiakkaisiin ja parantaa asiakaskokemusta. Aktiivisella kontaktoinnilla varmistat sen, että potentiaaliset asiakkaasi ovat tietoisia palveluistasi. Voit saada etumatkaa kilpailijoihin, kun pääset mukaan keskusteluun yrityksen tarpeista jo ennen kuin he alkavat kartoittaa vaihtoehtoja.
Onnistunut kylmäsoitto voi siis olla monen pitkän asiakkuuden alku. Mutta miten siihen päästään?
Tee taustatyö ennen kuin soitat
Moni on varmasti kokenut sen, kun B2B-myyjä soittaa kysyäkseen sinulta yrityksestä, jossa et enää ole töissä tai tarjoaa palvelua, joka ei millään tavalla liity yritykseesi. Jotkut tekevät kylmäsoittoja hakuammuntana ja soittelevat minne sattuu, toivoen että joku puheluista tärppäisi.
Tällaiset puhelut ovat ajanhukkaa sekä soittajalle että vastaajalle, ja ovat omiaan antamaan asiakkaalle negatiivisen kuvan yrityksestä. Syynä on usein huonosti tehty taustatyö. Myyjä käyttää vanhentunutta soittolistaa, jonka tiedot eivät enää pidä paikkaansa, tai listalle on koottu yrityksiä väärin perustein.
Tärkein edellytys onnistuneille kylmäsoitoille on huolellinen taustatyö ja ajan tasalla oleva soittolista.
Tämä säästää aikaa sekä myyjältä että asiakkaalta, ja parantaa kylmäsoittojen onnistumisprosenttia huomattavasti. Mitä tarkemmin olet yritykseen tutustunut, sitä paremmat onnistumismahdollisuudet petaat kylmäsoitolle.
Ennen puhelinsoittoa yrityksestä ja kontaktista tulisi tietää ainakin yrityksen perustiedot kuten toimiala, sijainti ja koko. Sinun tulisi tietää kontaktisi rooli ja vastuualue, jotta tiedät, oletko soittamassa oikealle henkilölle ja onko tämä edelleen yrityksessä töissä.
Kun taustatyö on tehty hyvin, kylmäsoitto ei enää ole täysin kylmä.
Selvitä tarvitseeko yritys myymääsi tuotetta tai palvelua, vai ovatko he kenties jo kilpailevan tuotteen käyttäjiä. Tutki, mitä lisäarvoa yrityksesi voisi tälle yritykselle tuottaa, millaisia ongelmia he voisivat toimialallaan kohdata ja miten näitä voidaan ratkaista.
Kun taustatyö on tehty hyvin, kylmäsoitto ei enää ole täysin kylmä vaan puhelu voidaan aloittaa paremmista lähtökohdista. Kokoa siis listoille vain ne kontaktit, joille oikeasti kannattaa soittaa ja päivitä tietoja niiden muuttuessa.
Kylmäsoittojen soittolistat ajan tasalle helposti ulkoistamalla
Soittolistojen päivityksellä ja ylläpidolla on siis tärkeä rooli onnistuneille outbound-kampanjoille.
Mikäli listojen päivittäminen on liian työlästä ja haluat mieluummin keskittyä asiakkaiden kontaktointiin, on ratkaisuna Back Office -toimintojen ulkoistaminen.
DialOk tarjoaa joustavat ja tarpeeseen räätälöidyt Back Office-palvelut, jotka vapauttavat omien työntekijöidesi ajan silpputyöstä tuottavampiin tehtäviin. Ammattitaitoiset ja dedikoituneet Back Office -työntekijät pitävät huolen siitä, että kontaktilistat ovat ajan tasalla – ja itse voit alkaa soittelemaan!
Ulkoistettu asiakashankinta
Myös outbound-soittokampanjat voi ulkoistaa DialOk:lle. Outbound-soittokampanjan ulkoistaminen luotettavalle kumppanille varmistaa ammattimaisen ja järjestelmällisen toimintatavan. Ammattimaisen kumppanin kanssa toteutettu soittokampanja varmistaa asiakaslähtöisen ja palvelevan otteen yrityksen brändin mukaisella äänensävyllä.
DialOk tarjoaa ulkoistetun asiakaspalvelun ohella myös outbound-soittokampanjoita, joiden avulla voidaan tehdä esimerkiksi asiakasrekisterin päivitystä, ajanvarauksia, varainhankintaa tai asiakashankintaa. Ota yhteyttä niin katsotaan, miten sinun yrityksesi voisi hyötyä palveluistamme!
Lue lisää asiakaspalvelun tehostamisesta
-
Asiakaspalvelun ulkoistaminen vs. Asiakaspalvelu omalla tiimillä: Kumpi kannattaa?
Aina ei ole pakko valita jompaakumpaa, vaan asiakaspalvelun ulkoistettu ylivuoto on monelle sopiva ratkaisu.
-
Email-asiakaspalvelu on osa hyvän asiakaspalvelun palettia
Myös sähköpostiasiakaspalvelu voidaan ulkoistaa. Lue tästä!