”Työpaikan yhteishenki löytyi nopeasti”, kertoo Mikko Kärkkäinen – Puhelinasiakaspalvelijan työtä voi tehdä myös etänä

Töissä meillä / Artikkelit
dialok puhelinasiakaspalvelija

Oletko miettinyt millaista on puhelinasiakaspalvelijan työ? Asiakaspalveluagentin työ ei suinkaan ole pelkkää puhelinmyyntiä tai odottamattomia kylmäsoittoja. Sen sijaan jokainen päivä palvelukeskuksessa on mielenkiintoinen ja vaihteleva, kertoo asiakaspalveluagentti Mikko Kärkkäinen.  

27-vuotias Kärkkäinen on työskennellyt DialOk:lla asiakaspalvelijana viime syksystä lähtien. Hän lupautui haastattelussamme kertomaan hiukan siitä, millaista asiakaspalveluagentin työ on.  

Rovaniemeläinen Kärkkäinen on aktiivinen liikunnan ja e-urheilun harrastaja. Hän kilpailee NHL-videopelissä Euroopan korkeimmalla mestaruustasolla, harrastaa pallopelejä sekä ulkoilee koiransa kanssa. Puhelinasiakaspalvelijaksi hän kertoo päätyneensä sattumalta. 

”Opiskelin lähihoitajaksi, mutta totesin ettei työn palkkataso vastaa sen raskautta. Työpaikkailmoituksia selatessani törmäsin asiakaspalveluagentin tehtävään ja se kuulosti mielenkiintoiselta”, Kärkkäinen kertoo.  

Parasta tässä työssä on se, että saa olla ihmisten kanssa tekemisissä ja puhua paljon joka päivä.

Asiakaspalvelusta hän nauttii, sillä työ sopii puheliaalle ja sosiaaliselle tyypille. 

”Parasta tässä työssä on se, että saa olla ihmisten kanssa tekemisissä ja puhua paljon joka päivä”, Kärkkäinen kertoo.  

Työyhteisöön pääsee sisälle myös etätyössä 

Kärkkäinen asuu Rovaniemellä ja työskentelee etänä kotoa käsin Oulun toimistolle. 

”Lokakuussa kävin muutaman päivän kouluttautumassa Oulussa. Sen jälkeen pistin koneen kainaloon ja suuntasin pystyttämään työpistettä kotiin.” 

Etätyöskentely ei ole Kärkkäisen mukaan juurikaan vaikeuttanut työyhteisöön sopeutumista. Työkaverit pitävät aktiivisesti yhteyttä viestisovelluksessa. 

Yhteishenki löytyi nopeasti, vaikka emme olekaan fyysisesti samassa tilassa.

”Minulle on ollut tosi helppoa päästä mukaan työyhteisöön. Yhteishenki löytyi nopeasti, vaikka emme olekaan fyysisesti samassa tilassa. Muutamasta työkaverista on tullut todella läheisiä. Työkaverien kanssa pidetään päivittäin yhteyttä, sillä jokainen tarvitsee välillä jonkinlaista apua tai sparrausta”, Kärkkäinen kertoo. 

Etätyöläinen voi itse vaikuttaa siihen, millainen suhde työyhteisöön muodostuu. Kärkkäisellä on siihen muutama vinkki.  

”Ole aktiivinen ja uskalla kysellä paljon! Kiinnitä huomiota myös työkaverien asioihin. Jos sinä olet kiinnostunut muista, myös muut kiinnostuvat sinusta ja yhteys on helpompi muodostaa. Vuorovaikutus on aina molemminpuolista.”  

Puhelinasiakaspalvelijan tyypillinen työpäivä on vaihteleva ja yllättävä 

Etätyöskentelyssä on omat etunsa, kuten se ettei aikaa kulu työmatkoihin. 

”Jos työpäiväni alkaa vaikka kahdeksalta, voin rauhassa nukkua esimerkiksi klo 7.40 asti ja herätä virkeänä”, Kärkkäinen kertoo. 

Kärkkäisen mukaan mielenkiintoista asiakaspalveluagentin työssä on vaihtelu. Koska palvelukeskuksessa palvellaan lukuisten eri yritysten asiakkaita, on agenttien pystyttävä varautumaan monenlaisiin tilanteisiin. Asiakkaan näkökulmasta puhelimeen ei suinkaan vastaa Mikko DialOk:lta, vaan Mikko juuri siitä yrityksestä, jota asiakas kulloinkin tavoittelee.  

”Aamulla ei koskaan tiedä onko edessä hiljainen vai vilkas päivä ja mikä asiakkuus tulee soimaan eniten. Eri asiakkuuksien välillä pääsee vaihtamaan rooleja puhelusta toiseen, joten koskaan ei tule tylsää. Välillä on hauskojakin tilanteita, kun asiakas ajattelee, että puhelimessa on lääkäri tai katsastusmies. Toki silloin korjataan, että puhelimessa on asiakaspalvelija.”  

Asiakaspalvelijan työ on jatkuvaa oppimista, Kärkkäinen kertoo. Hyvä perehdytys, koulutusmateriaalit ja työkaverien kanssa sparrailu varmistavat työn sujumisen.  

”Aluksi yritin jokaisessa koulutuksessa kirjoittaa kynä sauhuten kaikki yksityiskohdat muistiin, kunnes sisäistin sen, että kaikkea ei voi muistaa ulkoa. Apua saa aina kysymällä kollegoilta ja kaikki tieto on olemassa asiakkaiden materiaaleissa, kun sen osaa etsiä. Loppukädessä sinä itse perehdytät itseäsi tässä työssä joka päivä.”   

Kuuntelutaito on hyvän asiakaspalvelijan tärkein ominaisuus. 

Tulee hieno fiilis, kun saa auttaa asiakasta ja ratkaista hänen ongelmansa.

”Hyvän asiakaspalvelijan ensimmäinen tehtävä on kuunnella asiakasta. Hyvin sujuneessa asiakaskohtaamisessa asiakas tietää mihin on soittanut, saa kerrottua asiansa ja häntä kuunnellaan. Hyvä asiakaspalvelija saa aina ratkaistua ongelman tai löytää keinon, jolla asia voidaan viedä eteenpäin. Tulee hieno fiilis, kun saa auttaa asiakasta ja ratkaista hänen ongelmansa”, Kärkkäinen kiteyttää.  

Töihin DialOk:lle

DialOk työllistää yli 120 asiakaspalveluagenttia Turun, Kuhmon ja Oulun palvelukeskuksissa. Työtä voi tehdä joustavasti kokoaikaisena tai osa-aikaisena joko toimistolla tai etänä. Haemme jatkuvasti uusia innokkaita asiakaspalvelijoita työskentelemään monipuolisten asiakkuuksien parissa.

Jos yhtään tykkää asiakaspalvelutyöstä, niin ehdottomasti kannattaa hakea. Tässä työssä ei tarvitse yleensä myydä yhtään mitään, vaan asiakkaat soittavat sinulle ja pääset auttamaan heitä ratkaisemalla heidän ongelmiaan. 

Kiinnostaako asiakaspalvelutyö? Klikkaa painiketta alta ja lue lisää!