Miten herättää asiakkaiden luottamus verkkokaupassa?

Verkkokaupan asiakaspalvelu / Artikkelit / Asiakaspalvelu
luottamus verkkokaupassa

Entistä suurempi osa kuluttajista tekee ostoksiaan verkossa. Verkkokauppojen luotettavuudella on tärkeä rooli, sillä internet on myös täynnä erilaisia epäluotettavia tai heikkolaatuisia kauppapaikkoja.

Asiakkaat haluavat tehdä ostoksia luotettavissa verkkokaupoissa. Myös verkkokauppojen asiakaspalvelulla on merkittävä rooli luottamuksen herättämisessä. Tässä artikkelissa pureudumme siihen, miten verkkokaupan asiakaspalvelussa voidaan herättää luottamusta.  

Miksi luottamuksen herättäminen on tärkeää? 

Verkossa ostaminen poikkeaa perinteisestä kivijalkakaupasta monella saralla. Nettikaupassa asiakassuhde alkaa usein jo silloin kun asiakas vasta harkitsee ja vertailee eri tuotteita tai palveluita.  

Nettikaupassa asiakassuhde alkaa usein jo silloin kun asiakas vasta harkitsee ja vertailee eri tuotteita tai palveluita.  

Asiakas siis aktiivisesti etsii tietoa varmistuakseen, että juuri tämä tuote tai palvelu vastaa hänen tarpeitaan. Toisaalta asiakas voi etsiä tietoa ja kokemuksia myös siitä, kuinka luotettava verkkokauppa on, pitävätkö toimitusajat ja onko kaupassa ylipäänsä turvallista asioida. 

Luottamus verkkokaupassa on siis tärkeää. Ennen kuin asiakas on valmis painamaan ”Osta” -nappulaa, voi hän ensin olla yhteydessä asiakaspalveluun.  

Herätä luottamusta – laita nämä asiat kuntoon  

Luottamuksen herättäminen onnistuu muutaman yksinkertaisen knopin avulla. Ovathan verkkokaupassasi nämä asiat kunnossa?  

  • Asiakaspalvelusi aukioloajat ovat selkeästi esillä ja avoinna luvattuina aikoina 
  • Asiakaspalvelu on laadukasta ja ammattimaista, asiakkaan pulmat saadaan ratkaistua 
  • Verkkokaupassa esitetyt tiedot esimerkiksi toimitusajoista ja yhteystiedoista ovat ajan tasalla 
  • Sähköposteihin vastataan riittävän nopeasti ja asiakaspalvelu toimii luvatussa aikataulussa
  • Asiakaspalvelua on saatavilla tarvittavilla kielillä ja asiakaspalvelun yhteystiedot on helppo löytää sivustolta
  • Verkkokaupan tuotteista on riittävät tarkat ja selvät kuvaukset (esim. väri, materiaali, koko ja käyttöohje) jotta asiakas tietää mitä on ostamassa 
  • Yrityksen tiedot kuten nimi, osoite ja Y-tunnus ovat selkeästi löydettävissä sivustolta

Ulkoistettu asiakaspalvelu verkkokauppaan

DialOk on ulkoistetun asiakaspalvelun asiantuntijayritys, jolta saat asiakaspalveluun apukäsiä. Olemme DialOk:lla panostaneet erityisesti asiakaspalveluagenttiemme koulutukseen ja jatkuvaan coachingiin, jonka avulla varmistumme, että tuottamamme asiakaspalvelu on aina laadukasta ja että agenttimme saavat mahdollisuuden kehittyä työssään.  

Lue lisää asiakaspalveluagenttiemme coachingista ja miten asiakasyrityksemme hyötyvät siitä. 

Kiinnostaisiko sinua keskustella asiakaspalvelun ulkoistuksesta?