Työ asiakaspalvelussa on arvokasta oppia myöhemmälle uralle. Joskus kuulee sanottavan, että jokaisen ihmisen pitäisi edes kerran elämässään työskennellä asiakaspalvelussa.
Samaa mieltä ovat myös DialOk:n asiakaspalveluagentteina työskennelleet Heikki, Sanna, Paavo ja Marcell, jotka ovat aloittaneet asiakaspalvelijoina ja siirtyneet myöhemmin urallaan vastuullisempiin tehtäviin konsernissamme. Tässä artikkelissa kerromme, millaisia arvokkaita oppeja asiakaspalvelutyö on tuonut heidän uralleen.
Asiakaspalvelutyö opettaa vuorovaikutusta ja paineensietokykyä
”Asiakaspalvelu on yleispätevä ammatti, joka opettaa kommunikoimaan ihmisten kanssa”, kertoo DialOk:n CSM-tiimissä työskentelevä Marcell Rotán.
Työ asiakaspalvelun parissa harjaannuttaa suoriutumaan myös hankalista vuorovaikutustilanteista kunnialla ja ymmärtämään erilaisia ihmisiä – taitoja, jotka ovat hyödyllisiä kenelle tahansa.
”Asiakaspalvelutyö on antanut paljon valmiuksia nykyiseen työhön. Työskentelen edelleen asiakasrajapinnassa, ja aiempi kokemus vastauskeskustyöstä auttaa pysymään hankalissa tilanteissa rauhallisena ja ymmärtämään asiakkaan näkökulmaa. Kun siirryin ruohonjuuritasolta yritysasiakkaiden käyttötukeen, oli perehtyminen uusiin tehtäviin helppoa, sillä kokemusta aiheesta oli jo valmiiksi. Samalla sain siirtyä omaa koulutustani paremmin vastaaviin tehtäviin”, kertoo entinen asiakaspalveluagentti Paavo Komulainen.
Kun pystyt käsittelemään vakuuttavasti tuntemattomia ihmisiä, saat itseluottamusta.
Asiakaspalvelutyössä myös empatia ja asiakkaan näkökulman ymmärtäminen ovat arvokkaita oppeja, kertoo Sanna Mylläri, joka siirtyi asiakaspalveluagentista vaihteenhoidon Customer Success Manageriksi.
”Asiakaspalvelussa oppii empatiaa ja rohkeutta sekä uskallusta ottaa haltuun uusia asioita. Koskaan ei tiedä mitä työpäivän aikana voi tulla vastaan, joten työ opettaa sietämään painetta ja epävarmuutta. Kun pystyt käsittelemään vakuuttavasti tuntemattomia ihmisiä, saat itseluottamusta.”
Asiakaspalvelu on kurkistus esiripun taakse
Työskentely asiakasrajapinnassa tuottaa arvokasta ymmärrystä asiakkaan näkökulmasta ja yritysten asiakaspalveluorganisaatioiden toiminnasta. Kun työn arjen kokee itse, myös empatia asiakaspalvelutyön tekijöitä kohtaan kasvaa.
Jokaisen pitäisi vähintään kerran elämässään kokeilla asiakaspalvelutyötä.
”Tässä työssä oppii käyttäytymään itse hyvin asiakaspalvelijoita kohtaan, kun on nähnyt esiripun taakse. Jokaisen pitäisi vähintään kerran elämässään kokeilla asiakaspalvelutyötä”, nelikko toteaa.
Käytännön ymmärrys asiakaspalvelutyön arjesta on auttanut myös vastuullisempien tehtävien haltuunotossa.
”Moni yritysasiakas on pitänyt arvokkaana kokemustani asiakaspalveluagentin roolista, sillä osaan tuoda asiakaspalvelutyön arjen tarpeet näkyviksi asiakasyritykselle. Käytännön kokemus auttaa kysymään oikeita kysymyksiä, syventää osaamista ja nopeuttaa uusiin tehtäviin perehtymistä”, Sanna Mylläri kertoo.
Nelikko kokee, että asiakaspalvelutyöstä on varmasti hyötyä urakehitykselle myös tulevaisuudessa. Asiakaspalvelu on yleispätevä taito, sillä hyvin monessa ammatissa ollaan tavalla tai toisella tekemisissä asiakkaiden kanssa. Kuten Sannalle, Marcellille, Paavolle ja Heikille DialOk:n tiimissä, myös monelle muulle asiakaspalvelu on ponnahduslauta uralla vastuullisempiin tehtäviin.
DialOk on iloisen asiakaspalvelun ammattilainen
Me DialOk:lla emme olisi mitään ilman henkilöstöämme. DialOk on kotimainen Avainlippu-yritys, joka työllistää asiakaspalvelualan osaajia Espoossa, Turussa ja Kuhmossa. Uskomme, että hyvä asiakaskokemus on kilpailuetu, joka saa asiakkaat sitoutumaan yritykseen ja kasvattaa bisnestä.
Tutustu DialOk:n asiakaspalveluratkaisuihin:
Lue myös
-
Vastauskeskukset esittelyssä – ulkoistettu asiakaspalvelu Avainlippu-merkillä
Osta työtä Suomeen -päivän kynnyksellä esittelemme DialOk:n vastauskeskukset ja keitä meillä DialOk:lla työskentelee.
-
Asiakaspalvelutyö antaa buustia uralle – DialOk:laiset kertovat
Asiakaspalvelu on yleispätevä ammatti, joka opettaa kommunikoimaan ihmisten kanssa.
-
Asiakaspalvelutaidot puhelimessa
Hyvä puhelinasiakaspalvelija osaa johdatella puhelua määrätietoisesti ja asiakasta kuunnellen.